Jumaat, November 21, 2008

Kerja Ini, kerja siapa?

Pada suatu hari, seorang ibu yang berumur dalam lingkungan 40an bertanya kepada anak sulungnya, “cuba kamu jawab soalan ini, kerja dakwah dan amal jama’i adalah kerja formal atau tidak formal?”. Dengan terpinga-pinga, anaknya yang berusia 22 tahun itu bertanya kembali, “apakah maksud emak formal dan tidak formal itu?”. Maka berlakulah dialog di bawah:

Ibu: Maksud mak formal tu macam nilah, kalau kita buat kerja dakwah ni, sama macam kita buat kerja pejabat ke tak?, kita ikut waktu pejabat ke tak?

Anak: Oh, begitu maksud soalan mak.. Mestilah kerja dakwah tak ikut waktu pejabat kan? sebab ia adalah kerja sepanjang masa. (sambil menjawab dengan hairan, kenapa ibunya bertanya soalan sebegitu, sedangkan selama ini ibu itulah yang memberi kefahaman kerja dakwah dan amal jama’i tidak mengira masa dan tempat)

Ibu: Ok lah, sekiranya kerja dakwah dan amal jama’i itu bukannya kerja pejabat atau mengikut masa pejabat, mengapakah kita perlu melaksanakannya dengan kemas, teratur, tersusun, seolah-olah ia adalah kerja pejabat?

Anak: Hmm, kerja dakwah mestilah kene buat dengan tersusun sebab itu bukan kerja biasa-biasa. Kerja biasa-biasa pun kita kene buat dengan teratur, kemas dan tersusun, apatah lagi kerja luarbiasa kan? Contohnya, kita nak tidur, kita perlu jaga masa tidur kita supaya ‘biological clock’ kita tidak rosak dan memudharatkan kesihatan tubuh. Macam tu jugak kita buat kerja rumah, ada ke rasa nak sapu rumah,sapu, rasa tak nak tak yah sapu? Atau pun memasak, kita akan memasak apabila tiba waktu yang tertentu, supaya makanan akan terhidang pada waktu makan dan tiada orang dalam rumah akan kelaparan kerana makanan tidak siap dimasak lagi.

Ibu: (sambil mengangguk dan tersenyum simpul), baiklah (seolah-olah berpuashati dengan jawapan si anak, dia bertanya lagi).. jika kerja dakwah itu adalah amal jama’i, kenapa ada orang merungut dia sorang sahaja yang buat kerja?

Anak: (bertambah pening dan hairan, tetapi dengan selambanya menjawab). Oh, itu mungkin kerana tiada pembahagian kerja yang baik dalam organisasi..

Ibu: (diam dan bangun meneruskan kerjanya)

Apakah kepentingan dialog di atas? Mudahkah untuk kita melakukan sesuatu kerja dengan tersusun dan teratur? Benarkah ‘perasaan’ kerja melakukan seorang diri itu kerana tiada pembahagian tugas yang berkesan?

“Haq yang kucar-kacir akan dikalahkan oleh batil yang tersusun kemas gerak kerjanya”

Tiada ulasan: