Sabtu, Oktober 25, 2008

Ruhaniyyah Seorang Pendakwah

Ruhaniyyah Seorang Pendakwah
Dikirim pada Oktober 23, 2008 oleh Abdullah Zaik


Ruh adalah rahsia tuhan pada diri seorang insan. Ia seolah-olah software yang dipasang supaya manusia boleh bertindak balas dengan ayat-ayat Allah, dalil-dalil al kaun/tajlliyat rabbani yang akan menghubungkan manusia dengan tuhannya.

Di hari manusia menyedari dan menggunakan fungsi ruh- yang ditempatkan didalam hatinya- diwaktu itu bermula perjalanannya menuju tuhannya. Bertolak dari keyakinan dan tuhid yang tulus sehingga ke landasan makrifah, takwa, tawakal dan kepergantungan hati sepenuh kepada Allah s.w.t.
Melaluli mata hati (kepekaan ruh) menusia boleh menikmati kelazatan jaulah fi alam malakut (musafir di alam malakut) yang mengatasi segala kelazatan nafsani.
Bahkan ia merupakan kelahiran baru bagi sesaorang insan apabila fayadhan (limpahan) yakin ruhi menguasai setiap tindak tanduknya. Ibadatnya, solatnya, zikirnya, amar makruf nahi mungkar, berdakwah, berjihad, melakukan seluruh tindak tanduk kehidupan semuanya dijadikan kenderaan yang digunakan dalam musafirnya menuju Allah.

Sebab itu da’i harus memberi masa yang cukup untuk ia menjaga hati dan membangunkan ruh. Marilah kita berdoa agar Allah membimbing kita kepada jalannya. kalau mata kasar kita berhajat kepada cahaya untuk melihat, maka begitulah mata hati perlukan cahaya petunjuk dari tuhan untuk kita mengenalinya.

Ya ikhwah ! selamatkan diri dari kongkongan hidup nafsani yang akhirnya akan membawa kita kepada kekesalan, kesedihan dan gundah gulana. Pandulah ransangan nafsani dengan pandangan ruhi, waktu itu kita akan menikmati kebahagian yang ketengan hidup yang sebenarnya, insya Allah.

Tiada ulasan: