Selasa, Jun 16, 2009

10 sahabat dijamin ahli syurga

Apabila menyebut 10, maka yang terbayang adalah 10 muwasofat tarbiyyah (ciri generasi rabbani). Atau 10 nama hari qiamat, yang dahsyat sedikit, sepuluh budak hitam main tepi kolam (lagu zaman tadika dahulu)..

Kali ini penulis ingin mengetengahkan insan-insan yang telah popular suatu masa dahulu dai dunia ini. Bukan sahaja popular di dunia, tetapi juga di akhirat kelak. Mereka popular bukan kerana dosa dan perpecahan rumah tangga atau kerana kemerduan suara, atau kerana kekacakkan wajah mereka atau kerana kehandalan berlakon dalam filem-filem aksi yang blockbuster. Mereka popular kerana Iman mereka kepada Allah. Mereka disanjung kerana pengorbanan dan sumbangan mereka kepada perkembangan dakwah Islam.

Siapakah mereka? Mereka itulah 10 sahabat Nabi s.a.w yang dijamin menjadi ahli syurga. Siapakah yang tidak mengimpikan jaminan seperti ini? Dalam siri yang akan datang, kita akan lihat satu persatu, apakah ciri-ciri dan sifat yang ada pada setiap sahabat ini sehingga mereka dijamin sebagai ahli syurga.

“Dari Abdul Rahman bin Auf; telah bersabda Nabi s.a.w, Abu Bakr di dalam syurga Umar di dalam syurga, Usman di dalam syurga, Ali di dalam syurga, Talhah di dalam syurga, Zubair di dalam syurga, Abdul Rahman di dalam syurga, Saad bin Waqas di dalam syurga, Said bin Zaid di dalam syurga dan Abu Ubaidah di dalam syurga”

HR Tirmizi.

Tulisan ini berpandukan buku karangan Muhammad Ali Quthb yang ditelah diterjemah ke dalam bahasa Malaysia bertajuk 10 sahabat dijamin ahli syurga (Terbitan pustaka Nasional Singapura). Selamat membaca.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

awal yang baik