Rabu, Jun 17, 2009

Abu Bakr As-shiddiq 1

Kisah ini disunting mengikut gaya penceritaan yang dirasakan mudah untuk penulis sampaikan. Jika i/akhawat merasa tidak selesa dengan gaya penceritaan yang di gunakan, maka boleh antum rujuk terus kepada buku 10 sahabat yang dijamin ahli syurga.

Abu Bakr r.a adalah sahabat Nabi Muhammad s.a.w yang paling utama. Bahasa mudahnya kawan baik. Bahasa cantik sedikit, sahabat merangkap Menteri Penasihat Rasulullah s.a.w.

Peranan penting yang dimainkan Abu Bakr r.a bukan sahaja dalam hidup Rasulullah s.a.w, malah dalam kejayaan mengembangkan seruan Islam. Abu Bakr r.a merupakan sahabat pertama yang memeluk Islam. Sikap beliau yang suka membenarkan segala ucapan dan kata-kata Rasulullahlah menyebabkan baginda s.a.w memberikan gelaran kepada beliau sebagai As-Shiddiq. Gelaran ini diberi selepas Rasulullah pulang dari Isra mi’raj dikala seluruh orang kafir Quraisy tidak mempercayai kata-kata baginda s.a.w. Orang kafir Quraisy meragui bagaimana Rasulullah boleh berjalan merentasi Makkah hingga ke Masjid Aqsa dan naik ke langit dalam masa satu malam. Bagi mereka sesuatu diluar logik. Akan tetapi berbeza dengan Abu Bakr r.a, terus membenarkan segala cerita dan penerangan Nabi s.aw tanpa menangguh-nangguh masa.

Allah telah memuji Abu Bakr r.a dalam surah Az-Zumar ayat 33 yang berbunyi:

Dan orang-orang yang membawa kebenaran (Muhammad) dan yang membenarkannya, mereka itulah orang yang bertaqwa

Yang membenarkannya itulah Abu Bakr r.a.

Alangkah mulianya keimanan Abu Bakr r.a sehingga dipuji oleh Allah di dalam Al-Quran yang sentiasa dibaca oleh seluruh umat akhir zaman.

Apalagi kemuliaan yang terdapat pada Abu Bakr r.a? Beliau merupakan seorang peniaga yang berjaya. Sungguh banyak wang dan duit yang disimpan beliau semasa sebelum Islam (sebelum perutusan kenabian Rasulullah s.a.w). Buat pengetahuan semua, Abu Bakr r.a cuma muda dua tahun dan beberapa bulan dari Rasulullah. Baiklah kembali kepada kisah wang simpanan Abu Bakr r.a tadi, simpanan itu mencecah 40 ribu dirham. Itulah wang yang dibelanjakan dan didermakan beliau untuk membantu Islam dan Muslimin yang lemah dari segi ekonomi.

Selain itu, terdapat seramai 7 orang (hamba mukmin yang juga) sahabat Nabi s.a.w telah dimerdekakan oleh beliau termasuklah Bilal bin Rabah dan Amir bin Furaihah.

Tiada ulasan: