Khamis, Jun 18, 2009

Abu Bakr As-shiddiq 2

Kemuliaan Abu Bakr r.a juga dapat dilihat dalam peristiwa hijrah. Semasa turunnya perintah dari Yang Maha Pencipta supaya muslimin Makkah berhijrah ke Madinah, Abu Bakr r.a memohon keizinan dari baginda s.a.w untuk berhijrah tetapi ditahan. Kata Rasulullah s.a.w: Mungkin Allah akan menjadikan engkau sebagai teman. Maka fahamlah Abu Bakr r.a, beliau bakal menjadi teman Rasulullah s.a.w dalam hijrah baginda.

Di dalam peristiwa hijrah inilah kita dapat lihat betapa banyaknya pengorbanan Abu Bakr r.a, kemuliaan hati serta ketinggian iman yang ada pada beliau. Antaranya:

  • Beliau sanggup menemani Rasulullah keluar dari kepungan gerombolan orang kafir Quraisy di rumah baginda.
  • Semasa dalam perjalanan, Abu Bakr r.a memerintahkah anak beliau supaya menghantarkan makanan (Asma binti Abu Bakr) dan merisik perkembangan terkini mengenai perancangan orang Quraisy (Abdullah bin Abu Bakr).
  • Semasa berada di dalam gua persembunyian, Rasulullah tersedar terdapat lubang dan bimbang ada binatang yang akan keluar dan menggigit Abu Bakr r.a, apabila Abu Bakr r.a sedar, segera beliau tutupkan lubang tersebut dengan tumitnya.

Begitulah sedikit sebanyak pengorbanan Abu Bakr r.a dalam peristiwa hijrah. Mahu tahu yang lebih mengharukan? Semasa orang kafir Quraisy berada di muka gua dimana mereka bersembunyi, Abu Bakr sungguh bimbang sambil menahan nafas sehingga beliau menangis dan bercucuran keringat beliau. Sambil beliau berbisik kepada baginda: Jika mereka tunduk, pasti mereka akan melihat kita.

Bayangkanlah, setelah bersusah payah keluar dari kepungan orang Kafir Quraisy di rumah, berjalan beratus batu mengharung padang pasir, bersusah payah mengupah penggembala kambing untuk menutup jejak mereka, memilih jalan yang tidak biasa dilalui oleh pedagang Arab dari Makkah ke Madinah, akhirnya mereka seolah-olah terperangkap di dalam gua dan nyaris-nyaris dilihat oleh orang kafir Quraisy..

Berbeza dengan Rasulullah s.a.w, baginda sangat yakin dengan pertolongan dan kekuasaan Allah. Maka baginda s.a.w memujuk Abu Bakr dan berkata: Janganlah bersedih sesungguhnya Allah bersama kita.

Jikalau kamu tidak menolongnya (Muhammad) maka sesungguhnya Allah telah menolongnya ketika orang kafir (musyrikin Makkah) mengeluarkannya dari Makkah sedang dia salah seorang dari keduanya yang berada di dalam gua, diwaktu itu dia berkata kepada temannya: Janganlah kamu berdukacita, sesungguhnya Allah berserta dengan kita. Maka Allah menurunkan ketenanganNya kepada Muhammad dan membantunya dengan tentera yang kamu tidak melihatnya dan Allah menjadikan seruan orang-orang kafir itulah rendah. Dan kalimah Allah itulah yang tinggi, Allah Maha Berkuasa lagi Maha bijaksana

Surah Taubah: 40

Dapatkah i/akhawat menjiwai peristiwa ini sepenuh hati? Bagaimana bimbang dan gentarnya Abu Bakr pada masa itu lalu ditenangkan Rasulullah dengan pujukan: Allah bersama dengan kita. Ya, diulangi, ALLAH BERSAMA DENGAN KITA..

Bahagianya berjuang dijalan Allah. Indah dan manisnya berkorban kerana Allah dan Rasul. Akhirnya, dua sahabat baik ini telah berjaya berhijrah ke Madinah walaupun Suraqah berusaha menangkap mereka kerana menginginkan janji ganjaran yang ditawarkan pembesar Quraisy kepada sesiapa yang berjaya membawa balik Muhammad s.a.w dan sahabatnya pulang ke Makkah.

Apakah lagi peranan penting Abu Bakr r.a? Atau dengan kata lain jasa-jasa dan kesan-kesan sejarah yang dilakar beliau..

Tiada ulasan: