Selasa, Jun 23, 2009

Umar bin Al-Khattab (Al-faruq) 1

Sahabat yang dijamin ahli syurga seterusnya adalah Umar bin Al-Khattab. Bagi penulis, ini sahabat yang paling mudah diingati segala ceritanya.


Semasa pertama kali mengenali 10 sahabat Nabi yang dijamin ahli syurga, inilah sahabat Nabi yang paling menarik perhatian penulis kerana sabda Rasulullah s.a.w yang memberitahu, syaitan tidak akan melalui jalan yang dilalui oleh Umar r.a. Wah! hebatnya hamba Allah ini.. Jika manusia lain, syaitan datang berbisik-bisik dan membelai-belai, akan tetapi tidak dengan sahabat Nabi yang seorang ini.

Jika Abu Bakr r.a terkenal dengan kelembutan dan kekayaannya, Umar r.a pula terkenal dengan ketegasan dan kegarangannya. Dari sebelum Islam hinggalah menjadi Islam.

Rasulullah pernah berdoa memohon kepada Allah s.w.t:

Ya Allah muliakanlah agama Islam ini dengan salah satu dari dua Umar (Umrain)

Tahukah i/akhawat siapa seorang lagi Umar yang dimaksudkan dalam doa ini? Itu adalah Umar (Amru) bin Hisyam yang lebih terkenal sebagai Abu Jahal.

Peristiwa Islamnya Umar Al-Khattab sungguh menarik. Mari kita ikuti kisah pengislaman Umar r.a.

Semasa Rasulullah berdakwah di Makkah, kaum kafir Quraisy telah mengadakan pelbagai mesyuarat, perjumpaan dan usaha untuk mengalahkan Rasulullah sehingga kemuncaknya adalah usaha membunuh Rasulullah s.a.w. Usaha membunuh Rasulullah s.a.w juga dilaksanakan dengan pelbagai idea, di antara ideanya adalah melibatkan Umar Al-Khattab.

Setelah bermesyuarat dengan khusyuk, akhirnya para pembesar Quraisy bersepakat untuk menghantar Umar Al-Khattab untuk membunuh Rasulullah. AL-Maklumlah, semua orang sudah tahu kegarangan dan ketegasan Sayidina Umar Al-Khattab terhadap Islam.

Dengan pedang terhunus, berjalanlah Umar Al-Khattab dengan tujuan membunuh Rasulullah s.a.w. Belum pun sampai, beliau terserempak dengan seorang lelaki yang menyembunyikan keislamannya dan bertanya: Kemanakah awak mahu pergi wahai Umar? Dengan penuh semangat dan auranya, Umar pun memberitahulah niat dan tugas yang dipikulnya itu.

Si lelaki beriman ini pun berkata:

Awak mahu membunuh Muhammad? Sedang adik dan ipar awak sendiri telah menjadi Islam.

Apalagi tercabarlah Umar kerana diperkatakan begitu oleh lelaki beriman tersebut. Maka dia melencongkan niatnya untuk membunuh Nabi Muhammad s.a.w, fikirnya perlu selesaikan masalah ahli keluarga yang telah Islam terlebih dahulu.

Apakah yang akan berlaku?

*cerita sebab Umar ke rumah adiknya ada pelbagai versi. Versi satu lagi mengatakan bahawa, Umar r.a seolah-olah telah dihina oleh salah seorang anggota mesyuarat di Dar An-Nadwah dengan maksud tidak mahu Umar r.a dijadikan wakil pembawa tanggungjawab berat dan ‘mulia’ itu kerana adik Umar r.a telah pun Islam.

Tiada ulasan: