Isnin, Jun 22, 2009

Abu Bakr As-shiddiq 3

Ini dia pujian Allah s.w.t dan Rasul s.aw kepada Abu Bakr kerana kedermawanannya

Dan kelak akan dijauhkan orang yang paling bertaqwa dari mereka itu, yang menafkahkan hartanya dijalan Allah untuk membersihkannya, padahal tidak seorang pun yang memberi kan suatu nikmat kepadanya yang harus dibalasnya. Tetapi dia memberikan itu semata-mata kerana mencari keredaan Tuhannya Yang Maha Tinggi. Dan kelak dia benar-benar mendapat kepuasan

Surah Al-Lail: 17-21

Sabda Nabi s.a.w:

Sungguh manusia yang paling banyak memberikan kesentosaan kepadaku dalam persabahatannya dan hartanya adalah Abu Bakr. Seandainya saya (diperintahkan) menjadikan kekasih, tentulah saya menjadikan Abu Bakr sebagai kekasih, tetapi yang ada hanyalah persaudaraan dalam Islam

Terharunya membaca kisah Abu Bakr r.a.. Dimanakah kita jika mahu dibandingkan dengan sahabat Nabi s.aw yang penuh dengan jasa dan pengorbanan ikhlas ini? Terasa berbeza sekali darjat di sisi Allah.

Betapa setianya Abu Bakr r.a kepada Nabi Muhammad s.aw dapat dilihat dalam peristiwa keberangkatan tentera Usamah bin Zaid yang telah dikirim Rasulullah sebelum baginda s.a.w wafat. Semasa kewafatan Nabi s.a.w, kebanyakan sahabat berpendapat supaya keberangkatan pasukan ini ditangguhkan sebentar (kerana keadaan umat Islam kurang stabil disebabkan terkejut dengan kewafatan Rasulullah). Tetapi Abu Bakr menjawab:

Demi Allah, seandainya saya diterkam binatang buas, maka saya tetap melepaskan pasukan Usamah sebagaimana yang diperintahkan oleh Rasulullah. Saya tidak menolak keputusan yang telah diputuskan oleh Rasulullah. Seandainya di kampung itu sudah tiada orang selain dari saya, tentu tetap saya lepaskan tentera Usamah

Kemudian datang pula cadangan dari seorang sahabat iaitu Saad bin Abu Waqqash supaya menggantikan panglimanya dengan orang yang lebih tua dan berpengalaman. (Usamah bin Zaid baginya terlalu muda dan kurang pengalaman, walaupun dilantik Rasulullah). Maka Abu Bakr menjawab:

Adakah saya akan memecat seseorang yang telah dilantik oleh Rasulullah?..

Betapa hebatnya keimanan Abu Bakr r.a. Banyak lagi kisah kehebatan dan jasa Abu Bakr r.a dalam membantu mengembangkan ajaran Islam seperti memerangi golongan murtad dan enggan membayar zakat, menenangkan umat Islam semasa kewafatan Rasulullah dsb. Untuk mengetahui kisah selanjutnya.. Rujuklah apa-apa buku sirah yang sesuai. Atau bincanglah dalam usrah dan liqa’ masing-masing..

Di antara pengajaran yang sangat berkesan dihati penulis dalam kisah Abu Bakr r.a ini adalah betapa susah payahnya Umat Islam terdahulu memperjuangkan Islam supaya ia sampai kepada kita. Besarnya pengorbanan dan kegigihan umat sabiqunal Awwalun dalam menyebarkan Islam.. Semoga kita semua menghargai rahmat Allah yang menjadikan keikhlasan mereka menyebarkan agama sehingga kita juga dapat merasai nikmat keindahan Islam walaupun sudah berada jauh dari zaman mereka.

Tiada ulasan: