Khamis, Jun 25, 2009

Umar bin Al-Khattab (Al-faruq) 3

Setelah Hamzah menamatkan kata-kata, Nabi s.a.w diam sebentar dan berkata:

Bergembiralah kamu semua! Sesungguhnya Umar telah datang pada kamu sekalian dalam keadaan cahaya Islam terpancar dari kedua belah matanya..

Masuklah Umar r.a untuk mengadap Rasulullah sambil mengucapkan kalimah syahadatain.

Siapa menyangka Umar yang terkenal dengan kekerasannya menentang Islam itu menyatakan keislaman?. Jika kita pembaca dizaman ini terasa tempias kegembiraan apabila Umar menyatakan keislaman, apatah lagi para sahabat pada zaman itu. Allah telah mengabulkan doa Nabi Muhammad s.a.w.

Apabila hijrah disyariatkan, Umar turut melakukannya. Yang menariknya, tiada sesiapa pun dikalangn orang kafir Quraisy yang berani menghalang penghijrahan Umar. Itulah kelebihan beliau.. Ditakuti lawan tetapi disayangi dan dihormati oleh sahabat..

Selain Abu Bakr r.a, Umar juga menjadi Menteri Penasihat Rasulullah dalam kerajaan Islam Madinah. Dan kadang-kadang, pendapat Umar lebih dipersetujui oleh Allah berbanding pendapat Abu Bakr r.a (sebagaimana yang terjadi dalam keputusan Rasulullah mengenai tawanan perang Badar). Untuk mengetahui kisah ini, boleh rujuk buku sirah riwayat Ibnu Hisyam.

Seperti Abu Bakr r.a, Umar juga merupakan bapa mertua Rasulullah, kerana Rasulullah menikahi kedua-dua anak perempuan mereka, Aisyah binti Abu Bakr dan Hafsah Binti Umar. Sebagai informasi tambahan, cerita mengenai pembunuhan anak perempuan Umar semasa jahiliyah adalah tidak sahih. Para perawi cerita tersebut gagal membuktikan anak perempuan dari Isteri Umar yang manakah sebenarnya yang telah ditanam.

Tiada ulasan: