Jumaat, Jun 26, 2009

Umar bin Al-Khattab (Al-faruq) 4

Terdapat beberapa kelebihan dan keistimewaan yang ada pada Umar r.a seperti:

  • selalu berjaga malam untuk beribadah kepada ALLAH
  • Seorang pemimpin yang adil. Antara bukti ketara beliau ada seorang pemimpin adil adalah dalam peristiwa berikut;

Semasa Umar menjadi Amirul Mukminin, telah berlaku satu peristiwa di mana seorang lelaki berbangsa Kristian telah pergi mengadu kepada beliau mengenai anak Amru bin Al-Ash, Gabenor Mesir. Apakah yang telah anak Amru lakukan? Oh, rupanya lelaki kristian itu telah mengalahkan anak Amru dalam satu pertandingan, maka anak Amru telah menamparnya dan berkata: “Mengapa kamu mengalahkan saya, tidakkah kamu mengetahui saya adalah putera seorang yang mulia lagi pembesar?”

Atas nasihat orang sekelilinglah menyebabkan lelaki kristian ini datang mengadukan kesnya kepada Khalifah Umar r.a. Setelah Umar r.a menerima berita ini, beliau terus menulis surat kepada Amru bin Ash supaya beliau dan anaknya bersegera datang menemui Umar di Madinah. Setelah tiba Amru bin Ash bersama anaknya di Madinah, maka Umar memerintahkan lelaki kristian tadi membalas sebagaimana yang telah dilakukan padanya dahulu. Setelah menghukum anak tersebut, Umar r.a memerintahkan supaya dipukul pula si ayah. Kerana jika bukan kerana si ayah yang berkuasa, nescaya anaknya tidak berbuat aniaya seperti itu. Akhirnya orang kristian tersebut memaafkan mereka.

Banyak lagi kisah-kisah popular lain mengenai Umar r.a seperti kisah Gadis penjual susu bersama ibunya dan kisah seorang ibu merebus batu dalam kegelapan malam..

  • Pemimpin yang sentiasa menerima teguran dan mendengar keluhan rakyat. Pernah suatu ketika seseorang datang memotong pidato Umar r.a dengan berkata
“Saya tidak akan mendengar dan tunduk. Masing-masing dari kita telah memperoleh sepotong kain dari ghanimah dan begitu susah sekali untuk dijadikan baju (kerana kain tersebut cukup-cukup sahaja). Sedangkan anda adalah orang yang berbadan tinggi, maka pastilah kain itu tidak sepatutnya cukup untuk membuat baju yang anda pakai ini” (Maksudnya orang ini adalah; Umar telah mengambil ghanimah lebih dari yang sepatutnya). Tetapi Umar r.a diam tidak menjawab dan Abdullah si puteranya menjawab: “Saya telah memberikan bahagian saya kepada ayah, kerana itulah ayah dapat membuat baju dari kain tersebut”. Barulah orang tersebut berkata “sekarang kami akan dengar dan tunduk”.

Tiada ulasan: