Isnin, Jun 29, 2009

Uthman bin Affan ( Zu nur ain) 1

Berbeza dengan Abu Bakr r.a dan Umar r.a sebagai mertua Rasulullah, Usman r.a adalah menantu Rasulullah s.a.w. Dan yang menariknya, Uthman berkahwin dengan dua orang anak perempuan Rasulullah s.aw. Itulah sebabnya Uthman dipanggil sebagai Zu Nur Ain, yang punya dua cahaya mata. Dua orang cahaya mata Rasulullah s.a.w tersebut adalah Ruqaiyyah dan Ummi Kalthum.

Selain itu, Uthman sangat terkenal dengan satu sikap yang melekat pada dirinya. PEMALU. Ada satu kisah menarik yang membuktikan sikap pemalu Uthman. Kisahnya berbunyi begini:

Pada suatu hari, Rasulullah sedang berbaring dan kain Rasulullah terselak sedikit. Apabila Abu Bakr r.a meminta izin untuk lalu, Rasulullah mengizinkan sahaja beliau berlalu. Kemudian datang pula Umar r.a meminta izin untuk lalu dan seperti Abu Bakr r.a tadi, Rasulullah mengizinkan beliau lalu tanpa mengubah apa-apa posisi baginda. Walau bagaimanapun, apabila Uthman r.a meminta izin untuk lalu, Rasulullah segera bangun dan menutup kain yang terselak tadi dan barulah memberi izin kepada Uthman r.a. Perkara ini disedari oleh Aisyah r.a. Maka Aisyah pun bertanyalah pada Nabi s.a.w, mengapa berkelakuan sedemikian. Maka jawab baginda: “Masakan aku tidak malu pada manusia yang para malaikat juga malu kepadanya”.

Tiada ulasan: