Selasa, Jun 30, 2009

Uthman bin Affan ( Zu nur ain) 2

Dalam satu peristiwa lain, pada tahun ke-7 hijrah Rasulullah telah mengambil keputusan untuk berangkat ke Makkah bersama sebilangan umat Islam dengan niat untuk mengerjakan umrah. Belum pun sampai ke Makkah, perjalanan rombongan Rasulullah dan para sahabat telah dihalang oleh orang kafir Quraisy. Mereka menunjukkan isyarat seolah-olah mahu berperang, sedangkan itu bukanlah tujuan Rasulullah ke Makkah. Jadi, Rasulullah telah mengutuskan Uthman r.a sebagai orang tengah untuk mengadakan perdamaian. Semasa menunggu, datanglah berita menyatakan yang Uthman r.a telah dibunuh.

Dengan itu, Rasulullah s.a.w telah menganjurkan kaum muslimin untuk berperang menuntut bela atas kematian Uthman r.a. Peristiwa inilah yang dipanggil bai’t Ridhwan. Tetapi, sebelum sempat umat Islam mengangkat senjata untuk berperang, Uthman r.a telah kembali kepada mereka dalam keadaan sihat dan selamat.

Untuk memahami peristiwa ini dengan lebih baik, i/akhawat boleh rujuk mana-mana buku fiqh sirah tulisan Said Ramadhan Al-Buti atau Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang.

Tiada ulasan: