Isnin, Julai 06, 2009

Ali bin Abi Talib (karamallahuwajhah) 2

Masih ingatkah i/akhawat mengenai peristiwa Badar? Pasukan yang dikerahkan Rasulullah dengan tujuan untuk menyekat kafilah dagang Abu sufyan tetapi berakhir dengan sebuah peperangan? Umat Islam telah menang besar dalam peperangan tersebut, walaupun jumlah umat Islam dalam peperangan tersebut hanyalah sedikit jika dibandingkan dengan jumlah kaum Musyrikin.

Sebelum berlakunya peperangan, telah berlaku satu perang tanding dipermulaan di mana, orang kafir Quraisy menghantar 3 wakil dan kaum muslimin juga menghantar 3 wakil untuk beradu. Wakil kafir Quraisy: Syaibah bin Rabiah, Utbah bin Rabiah dan Walid bin Utbah. Manakala wakil dipihak muslimin adalah: Ali bin Abu Thalib, Hamzah bin Abdul Muthalib dan Ubaidah bin harith. Umat Islam memenangi perang tanding ini. Inilah bukti sumbangan kekuatan pemuda (Ali r.a) dalam peringkat awal penyebaran Islam.

Dalam sebuah peperangan lain iaitu perang Khaibar. Ini adalah peperangan di antara kaum muslimin dengan puak Yahudi Madinah yang telah dihalau keluar dari Madinah. Para yahudi telah bersatu dan membina sebuah kubu di satu tempat yang bernama Khaibar. Kubu ini sungguh kuat. Setelah berhari-hari umat Islam mengepung kubu tersebut, ia masih belum dapat di tembusi.

Sehinggalah Rasulullah bersabda:

“Sesungguhnya pada pagi esok, akan saya berikan bendera kepada orang yang sangat menyenangi Allah dan Rasul-Nya sertai dia juga disukai Allah dan Rasul-Nya dan Allah akan memberi kemenangan dengan kekuasaan-Nya.”

Mendengar sabda Rasulullah itu, semua sahabat pun beranganlah berharap dialah orang yang dimaksudkan baginda s.a.w. Rupa-rupanya orang tersebut adalah Ali bin Abi Thalib (Beliau sedang sakit mata pada masa itu). Apabila Rasulullah mengusapkan kedua belah matanya, sembuhlah sakit beliau dan terus membawa bendera menerobos pintu kubu Khaibar. Begitu sempurna Ali r.a mengatur langkah menerobos satu persatu lapisan kubu orang Yahudi yang sekian hari bertahan.

Tiada ulasan: