Sabtu, Julai 04, 2009

Ali bin Abi Talib (karamallahuwajhah) 1

Bagi penulis, Ali r.a adalah sahabat Nabi s.a.w yang paling comel kerana dialah pemuda pertama yang memeluk Islam. Ali adalah sepupu Rasulullah s.a.w, anak kepada Abu Thalib. Dan lebih istimewa, Ali berada di bawah jagaan Nabi kesayangan kita Muhammad s.a.w.

Diawal pengislaman, Ali sangat takut jika ayahnya mengetahui dia telah bertukar kepada Islam. Tetapi akhirnya ayah Ali berkata: “Ingatlah bahawa Muhammad tidak mengajak engkau melainkan hanya kepada kebaikan, maka turutilah, dan tetaplah mengikuti agamanya”. Sudah tentulah Ali r.a sangat gembira dengan kenyataan ini.

Selain Abu Bakr r.a yang terlibat secara lansung dalam peristiwa hijrah Rasulullah s.a.w, Ali r.a juga terlibat. Malah peranannya juga dianggap penting dan utama. Semasa kaum kafir Quraisy bersepakat mengepung rumah baginda s.a.w dengan pedang terhunus, Rasulullah telah keluar senyap-senyap melalui pntu belakang rumah sambil membaca ayat 9 dari surah yasin dan meninggalkan Ali r.a tidur tempat tidur Rasulullah s.a.w..

Setelah matahari terbit dan kaum musyrikin Quraisy masuk ke dalam rumah Rasulullah untuk membunuh Nabi s.a.w, tetapi hampa apabila melihat yang berada dikatil baginda adalah Ali r.a. Mujurlah mereka memeriksa dahulu siapa yang sedang tidur di atas katil tersebut. Jika tidak sudah tentu Ali sudha lama syahid dibunuh mereka. Apakah sembarangan pemuda yang sanggup menggadaikan nyawa demi menyelamatkan orang yang lebih tua dari dirinya? Perkara biasa diketahui semua, pemuda adalah manusia yang masih mahu berseronok dan merasakan mati itu masih jauh. Tetapi berbeza sungguh keadaan dengan Ali r.a. Cerita ini telah membuktikan keberanian pemuda dan belia yang beriman kepada Allah. Dan inilah di antara bukti-bukti yang menunjukkan Islam sangat mengiktiraf pemuda dan belia. Sumbangan mereka sangat dihargai.

Tiada ulasan: