Sabtu, Oktober 03, 2009

Pelajar Muslim Contoh

PELAJAR MUSLIM CONTOH

Oleh: Ustaz Mustafa Masyhur Rahimullah



Dia hendaklah mengutamakan menerima pelajaran terus daripada guru-gurunya dan jangan sekali-kali tidak hadir kelas kecuali berlakunya keuzuran yang kuat. Fikirannya hendaklah sentiasa di dalam keadaan yang ‘alert’ dan memberikan tumpuan yang sepenuhnya ketika mengikuti pengajaran guru, tidak terganggu dengan urusan yang lain, kerana jika ajaran guru tersebut dapat dikusai maka ini akan dapat membantunya di dalam pembelajaran. Banyak perbezaan yang dia alami jika tidak menghadiri kelas atau tidak mengambil berat kuliah daripada guru, tentunya ada di setengah-tengah tempat yang kurang jelas atau tidak betul-betul difahaminya. Adalah lebih baik jika jika dia membaca pelajaran tersebut sebelum disyarahkan oleh gurunya. Ini akan memberikannya penguasaan yang baik dan dapat memberikan tumpuan pada aspek pelajaran yang kurang faham.


Dia hendaklah tahu bahawa kebanyakan pelajaran itu ada hubungan di antara satu sama lain. Pada kebiasaannya sesuatu pelajaran itu sukar difahami jika pelajaran yang sebelumnya tidak difahami dengan baik. Oleh itu jangan ada pelajaran yang tidak difahaminya. Jika ini berlaku, maka segeralah berjumpa dengan guru-guru atau kawan-kawan.


Untuk memudahkannya mengusai seluruh pelajaran, di akhir tahun dia perlu membuat ringkasan bagi setiap bab dan isi-isi yang pokok dan yang cabangnya dengan menggunakan perkataan yang mudah difahami. Dibuat rajah yang besar bagi setiap mata pelajaran dan diingatkannya baik-baik, manakala penghuraiannya adalah sebagai isinya yang menutup rangka yang kasar itu. Setiap isi itu akan melekat di atas rangkanya. Jika tidak ada rangka yang kasar tersebut, isi-isinya akan bercampur baur sesama sendiri menyebabkan badan manusia tidak terbentuk. Hendaklah dia yakin kepada dirinya bahawa percubaaan ini adalah percubaaan yang berjaya.


Penuntut Muslim contoh hendaklah berusaha supaya dapat menguasai pelajarannya dan mencapai keputusan yang baik di dalam peperiksaan mengatasi pelajar lain. Ini merupakan perkara yang dituntut dan satu kewajipan yang akan mengembirakan kedua ibu-bapanya. Dia juga perlu membuktikan bahawa penglibatannya dalam gerakan Islam tidak akan sekali-kali mengganggu pelajarannya bahkan mendorongnya mengatasi kawan-kawannya yang lain. Ini juga adalah sebagai salah satu bentuk dakwah kepada kawan-kawan supaya mereka tidak bimbang penglibatannya dalam gerakan Islam tidak akan mengganggu pelajaran dan masih boleh mencapai keputusan yang baik. Tetapi jika penuntut Islam tidak mencapai keputusan yang baik di dalam peperiksaannya, ini akan menyebabkan kedua ibubapanya melarangnya daripada melibatkan diri di dalam kerja-kerja dakwah.



Penuntut Muslim hendaklah sentiasa di dalam keadaan zikrullah dan meminta perlindungan daripada godaan syaitan. Segala amalan, belajar, menjawab di dalam peperiksaan hendaklah dimulakan dengan membaca Bismillahir-Rahmanir-Rahim dan memohon pertolongan daripada Allah. Dia hendaklah menunaikan kewajipan terhadap pelajaran dan mengulangkajinya, kemudian bertawakal kepada Allah, memulakan peperiksaan dengan hati yang tandus, Zenerima keputusan dengan mengucap Bismillah dan bersyukur kepada Allah sekiranya Berjaya dan kembalikan segalanya itu kepada Allah di atas pertolongan dan taufikNya. Jika sebaliknya berlaku, janganlah disempitkan perasaan dan jangan berdukacita dan katakana ini adalah ketentuan Allah dan apa yang Allah kehendaki. Dia boleh melakukannya dan akan berusaha lagi dengan penuh keazaman dan ketenangan.


Penuntut perempuan Islam hendaklah berpegang dengan apa yang tersebut dahulu iaitu hendaklah dia mejaga sifat kewanitaannya dan berpegang teguh dengan adab-adab Islam seperti berpakaian Islam yang sempurna dari segi rupa bentuknya dan menjauhkan diri daripada perkara yang dilarang iaitu dari berbagai jenis perhiasan yang dilarang. Dia hendaklah menjaga dirinya dari tempat yang menimbulkan keraguan dan percampuran, mengangkat suara tinggi, ketawa kuat dan lain-lain sifat yang tidak layak bagi penuntut Islam contoh. Dia hendaklah berpegang kepada adab malu, bijak dalam memilih kawan perempuan serta mendalami masaalah agama terutama yang berkaitan dengan perempuan. Dia hendaklah melaksanakan peranannya sebagai pendakwah kepada kawan-kawannya.


[Diambil dari buku Suri Tauladan Di Sepanjang Jalan Dakwah oleh Ustaz Mustafa Masyhur Rahimullah]

Terjemahan : Dr Azmi Md Nor

1 ulasan:

lasiaf87 berkata...

assalamu'alaikum..

ana nak tanya, kat mana nak beli buku ni eh? boleh order ke?

jzkk. wassalam.