Jumaat, Disember 18, 2009

Said bin Zaid Al-Quraishy

Setelah sekian lama kisah 10 pemuda dijamin ahli syurga tertangguh, maka dalam entri kali ini penulis akan menyambung dengan pemuda seterusnya seperti yang tertera pada tajuk di atas.

Secara ringkasnya, Said r.a adalah ipar kepada Umar Al-Khattab. Beliau telah mengahwini Fatimah Al-Khattab.Wah! Alangkah indahnya hidup ini apabila ipar duai sama-sama dijamin ahli syurga..

Antara peranan besar Said bin Zaid adalah
-menjadi mata-mata gelap semasa perang badar
-meriwayatkan sebanyak 48 hadith (banyak dah tu walaupun tidak sebanyak Anas bin Malik.. Cuba kita tengok diri sendiri berapa jumlah hadith yang telah kita hafal?)
-terlibat didalam kebanyakan perang kecuali perang badar kerana berada di Syam (itulah sebabnya beliau boleh menjadi perisik untuk perang Badar)
-Disetiap perang, Said r.a sentiasa berada dihadapan Rasulullah untuk melindungi baginda (wah, begitu sekali Rasulullah disayangi sahabat kan?)

Ingatkah lagi i/akhwat sekalian pada cerita Umar Al-Khattab dalam tulisan sebelum ini? Imbas kembali bagaimana marahnya Umar r.a apabila mendengar keislaman adiknya Fatimah Al-Khattab semasa dalam perjalanan untuk membunuh Nabi s.a.w... hingga menyebabkan beliau menangguhkan dahulu hasrat untuk mencari Rasulullah dan terus ke rumah Fatimah yang sedang membaca Quran bersama suaminya? Haa, suaminya itu lah Said bin Zaid..

Cerita kali ini tidak berpandukan buku yang telah disebutkan penulis dalam entri terdahulu. (Kerana buku tersebut tidak berada ditangan penulis semasa entri ini ditulis. Cerita ini telah di tulis berpandukan buku silibus Pendidikan Musleh yang lama).

Tiada ulasan: