Isnin, Disember 21, 2009

Saad bin Abi Waqas

Ini adalah antara sahabat yang penulis kagumi selain Umar Al-Khattab. Beliau digelar singa yang menyembunyikan kukunya. Maksudnya sungguh berani. Datuk Saad bin Abi Waqas adalah bapa saudara Aminah binti Wahab. Siapakah Aminah binti Wahab? Ibu Rasulullah s.a.w. Beliau merupakan salah seorang dari 3 sahabat Nabi s.a.w yang pertama memeluk Islam. Ketika itu beliau berumur 17 tahun.. Subhanallah.

Antara sikap yang menonjol pada diri Saad bin Abi Waqas adalah menangis. Menangis apabila mendengar nasihat Rasulullah s.a.w dan kerana takutkan Allah. Dan yang lebih menarik adalah tidak pernah ada su'u zon pada muslimin lain. Bagaimana dengan kita?

Masihkah i/akhwat ingat pada perang Al-Qadisiyah? Perang yang terjadi lama selepas kewafatan Rasulullah. Berlaku pada zaman Umar r.a menjadi Khalifah. JIka mahu tahu lagi, boleh ulangkaji atau minta naqib/h masing-masing kongsikan. Dalam peperangan inilah Saad menjadi panglima dan pemimpinnya. Umat Islam menang besar dalam perang ini. Banyak juga karamah Saad r.a yang telah Allah s.w.t tunjukkan dalam peperangan ini.

Untuk pengetahuan selanjutnya boleh lah rajin-rajinkan diri untuk membaca sumber rujukan.

Tiada ulasan: