Jumaat, Mei 08, 2009

10 ciri generasi yang mempunyai tuhan (ALLAH s.w.t); siri 5

Qodirun 'alal Kasbi


Memiliki kemampuan untuk berusaha sendiri adalah ciri lain yang harus ada pada seorang muslim. Ini merupakan sesuatu yang amat diperlukan. Mempertahankan kebenaran dan berjuang menegakkannya hanya boleh dilaksanakan bilamana seseorang memiliki kemampuan, terutama dari segi ekonomi.

Tak sedikit seseorang mengorbankan prinsip pegangannya kerana tidak memiliki kekuatan dari segi ekonomi. Kerana itu pribadi muslim tidaklah mesti miskin. Seorang muslim boleh saja kaya raya bahkan memang harus kaya agar dia boleh menunaikan haji dan umroh, zakat, infaq, shadaqah, dan mempersiapkan masa depan yang baik. Perintah mencari nafkah amat banyak di dalam Al-Qur'an maupun hadith dan hal itu memiliki keutamaan yang sangat tinggi.

Walaupun kaya, perlu bekerja.

  1. Tidak terlalu mengejar jawatan dalam kerajaan/resmi.
  2. Meletakkan jawatan dan tempat kerja mengikut keperluan dakwah lebih utama dari gaji dan pendapatan.
  3. Melakukan setiap kerja dengan betul dan sebaiknya (ihsan).
  4. Menjauhi riba dalam semua lapangan.
  5. Menyimpan untuk waktu kesempitan.
  6. Menjauhi segala bentuk kemewahan apatahlagi pembaziran.
  7. Memastikan setiap sen yang dibelanja tidak jatuh ke tangan bukan Islam.


Catatan editor: Jika kita masih seorang pelajar, tugas kita adalah berusaha sedaya upaya untuk menjadi yang terbaik supaya kelak kita benar-benar mampu berdiri di atas kaki sendiri. Ya, tugas kita hanya berusaha dan berdoa. Hasilnya adalah hak dan keputusan Allah.


Naafi'un Lighoirihi


Bermanfaat bagi orang lain (naafi'un lighoirihi) merupakan sebuah tuntutan kepada setiap muslim. Manfaat yang dimaksudkan tentu saja manfaat yang baik sehingga di mana pun dia berada, orang sekitar dapat merasai keberadaannya karena dia bermanfaat besar.

Maka jangan sampai seorang muslim adanya tidak menggenapkan dan tidak adanya tidak mengganjilkan (Maksudnya, lansung tidak bermanfaat). Ini bererti setiap muslim itu harus selalu berfikir, mempersiapkan dirinya dan berupaya semaksimumnya untuk bermanfaat dalam hal-hal tertentu sehingga jangan sampai seorang muslim itu tidak memainkan peranan yang baik dalam masyarakatnya. Rasulullah SAW bersabda yang ertinya:

sebaik-baik manusia adalah yang paling bermanfaat bagi orang lain (HR. Qudhy dari Jabir).

Demikian secara umum cirri-ciri seorang muslim yang disebutkan dalam Al-Qur'an dan hadith, sesuatu yang perlu kita jadikan kayu ukur pada diri kita masing-masing.

  • Da’i adalah penggerak dakwah dan Islam. Seharusnya dia membuktikan kepada orang lain betapa kewujudan daei itu sangat bermanfaat untuk seluruh kehidupan.
  • Amal Islam ialah untuk menyelamatkan orang lain dari kesesatan.
  • Da’i merasa gembira bila dapat membantu orang lain. Paling indah dalam hidupnya ialah bila dapat mengajak seorang manusia ke jalan Allah.

Catatan Editor:

Mungkin frasa ‘Daie umpama lilin’ itu sudah tidak sesuai sekarang. Kerana lilin menerangi sekeliling dengan membakar diri. Sedangkan daie itu menyuluh orang lain dan dirinya mendapat banyak manfaat dan ganjaran yang telah dijanjikan Allah di akhirat kelak (Insya Allah tidak ‘terbakar’ dengan api neraka). Aaminn.

Satu lagi, hidup mati islam tidak bergantung pada daie. Kerana Daie yang bergantung pada Islam. Daei hanya bergerak dan bekerja untuk memartabatkan Kalimah Thoyyibah (La ilaha illallah) di atas muka bumi.

Tiada ulasan: