Khamis, Julai 02, 2009

Uthman bin Affan ( Zu nur ain) 4

Seterusnya, Uthman r.a telah diangkat menjadi Khalifah Umat Islam setelah syahidnya Umar Al-Khattab. Pada zaman Uthman r.a, agama Islam semakin berkembang dan tersebar. Dan perkara yang paling diingati penulis adalah pembukuan Al-Quran secara sistematik dan tersusun pada zaman pemerintahan Uthman r.a. Langkah pembukuan Al-Quran dilakukan apabila ramai para huffaz Al-Quran dikalangan sahabat syahid di medan perang. Mereka khuatir Al-Quran hilang dari masyarakat Islam.

Jika i/akhawat mengikuti perkembangan sejarah di zaman Uthman r.a menjadi khalifah, terdapat banyak penyelewengan fakta berlaku. Maka penulis menasihatkan, i/akhawat memilih dengan baik bahan-bahan yang dijadikan bacaan, supaya mampu membezakan fakta yang sebenar atau rekaan puak-puak tertentu.

Misalnya kisah Uthman r.a sangat pilih kasih dengan Muawiyyah dan kaum kerabat beliau. Itu semua telah diputar belit oleh golongan tertentu supaya Uthman r.a kelihatan sangat teruk semasa memimpin. Begitu juga dengan Muawiyyah. Beliau difitnah dengan pelbagai cerita palsu oleh golongan penulis tertentu. Begitu juga dengan cerita Abdullah bin Umar terlibat dalam pembunuhan Uthman r.a (yang sebenar dibunuh oleh kaum pemberontak yang diketuai oleh Abdullah bin Saba).

Sebagai penutup cerita Uthman r.a, beliau syahid dibunuh kaum munafiqin yang telah berjaya menyebarkan fitnah dikalangan umat Islam pada masa itu. Sebenarnya, mereka bukan sahaja berjaya mengelirukan umat Islam pada masa itu, bahkan kita juga telah diputar belitkan dengan cerita-cerita fitnah dan tokok tambah yang telah mereka lakukan.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

font colour x jelas
susah nk bce hrp bole tukr
tq