Jumaat, Ogos 21, 2009

RAMADHAN DATANG LAGI….

Tetamu yang ditunggu-tunggu akhirnya bertandang lagi ke rumah kita. Dah bersediakah kita menerimanya? Mungkin ada yang tak sabar- sabar menanti sebab masa ni la waktu kita nak buat duit-jual makanan, kuih raya, baju raya dll. Ada juga berharap inilah masa yang paling sesuai nak kuruskan badan. Tapi yg lebih sedih mungkin ada yg tak sempat nak bersedia ape2 pun, tgk2 Ramadhan dah sampai depan pintu rumah. nauzubillah…emm..macam2 la manusia ni. Tapi yang penting kat sini ,apa yang kita lihat itulah yang kita dapat nanti. Mudah-mudahan kita semua tak termasuk dalam mana2 golongan yang disebut tadi.

Ramadhan yang sama natijahnya berbeza… Apa kata Ramadhan kali ni kita lihat dan sambutnya dari dimensi yang berbeza pula dari tahun-tahun sebelum ni. Tak de la nanti kita anggap puasa Ramadhan ni sebagai adat ritual semata-mata setiap tahun. Bagaimana kita melihat kesan dan manfaat Ramadhan, itulah yang akan kita perolehi nanti.

…What you get is what you see…

Berkesankah puasa kita? …Ada beberapa aspek yang perlu kita beri perhatikan dalam hal ini. Ini sebenarnya adalah satu mekanisma untuk kita koreksi kembali amalan puasa kita yang lepas2.

INPUT : - Apakah tujuan kita berpuasa?..adakah kerana kasihatan?pahala?
atau sekadar kebiasaan?
Hikmah soal kedua, yang paling utama adalah kerana puasa itu perintah
Allah

PROSES: - Puasa hendaklah dilakukan dengan cara yg baik berdasarkan ‘manual’
lahir dan batin seperti yang digariskan syariat
Pakej latihan dalam bulan puasa ini adalah berbetuk hablunminallah
dan hablunminannas

OUTPUT: - Hasil yang kita inginkan adalah TAQWA
Boleh dikesan melalui dua bentuk:
(a) Peningkatan akhlak
(b) Peningkatan kualiti kerja,peranan dan tanggungjawab

Semoga amalan puasa kita pada Ramadhan kali ini adalah yang terbaik dalam hidup kita. Mungkin ini Ramadhan terakhir untuk kita….

Hadis Qudsi:
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah, sesungguhnya Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud,
“Allah s.w.t. berfirman: ‘ Semua amal anak Adam untuk dirinya kecuali puasa. Sesungguhnya puasa itu untuk Ku dan Aku yang akan membalasnya.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
(petikan diolah dari artikel Puasa itu Latihan Menguruskan Nafsu,Majalah Solusi,Isu no 10 2009)

mannawasalwa,30 Syaaban 1430H

Tiada ulasan: