Khamis, Disember 24, 2009

Abdul Rahman bin Auf

Pernahkah i/akhwat melihat orang kaya? Atau orang yang dahulunya miskin dan kemudiannya menjadi kaya?

Penulis pernah mendengar kisah Abdul Rahman dari seorang guru dan mengumpamakan Abdul Rahman r.a itu seperti seorang yang 'selak batu jumpa emas'. Maksudya Abdul Rahman ini seorang yang kaya dan pandai berniaga. Walaupun kaya, beliau tidak boros dan suka memberi. Abdul Rahman menjalani hidup secara sederhana dan zuhud sesuai dengan kehidupan sebagai hamba-Nya.

Umurnya muda 10 tahun dari Rasulullah dan berketurunan Zuhrah bin Kilab (Maksudnya bukan orang Quraisy lah). Beliau terlibat dalam semua peperangan sepanjang hayatnya.

Abdul Rahman dibesarkan di Makkah dalam keadaan sekeliling yang penuh dengan suasana jahiliyyah dan penuda liar. Tetapi Abdul Rahman tidak terpengaruh dengan semua itu.. Abu Bakr r.a termasuk antara sahabat beliau (Memilih sahabat yang baik adalah tanggungjawab kita).

Selepas memeluk Islam, beliau sering bersama Rasulullah s.a.w dan Rasulullah s.a.w pernah mengumumkan beliau adalah orang yang jujur dilangit dan dibumi. Menunjukan betapa pentingnya sikap jujur dalam hidup kita. I/akhawat boleh renung dan lihat sendiri betapa sifat mahmudah ini -jujur- sudah semakin hilang ditelan arus pemodenan dunia sekarang..

Tiada ulasan: